EPD Polska
  • O EPD
    • Co to jest EPD
    • EPD Typu I
    • EPD typu II
    • EPD typu III
      • Rodzaje EPD TYPU III
    • Opracowanie EPD
    • PCR
    • Analiza LCA
  • Certyfikacja EPD
    • Certyfikcja PEF
    • Certyfikacja LCA
    • Certyfikacja PCF
    • Certyfikacja OEF
    • Certyfikacja WF
    • Certyfikat Zero Net
  • Rejestr EPD
  • O nas
    • Komitet techniczny EPD Polska
    • Weryfikatorzy LCA,EPD
  • Kontakt
  • Blog
  • O EPD
    • Co to jest EPD
    • EPD Typu I
    • EPD typu II
    • EPD typu III
      • Rodzaje EPD TYPU III
    • Opracowanie EPD
    • PCR
    • Analiza LCA
  • Certyfikacja EPD
    • Certyfikcja PEF
    • Certyfikacja LCA
    • Certyfikacja PCF
    • Certyfikacja OEF
    • Certyfikacja WF
    • Certyfikat Zero Net
  • Rejestr EPD
  • O nas
    • Komitet techniczny EPD Polska
    • Weryfikatorzy LCA,EPD
  • Kontakt
  • Blog
Tel.730 668 341

Ślad węglowy komponentów w branży samochodowej

Więcej
Ślad węglowy komponentów do produkcji pojazdów
  • 24 września, 2024

Branża motoryzacyjna stoi przed ogromnym wyzwaniem związanym z redukcją emisji gazów cieplarnianych i śladu węglowego. Choć wiele uwagi poświęca się emisjom z użytkowania pojazdów, coraz większe znaczenie zyskuje analiza śladu węglowego poszczególnych komponentów i procesu produkcji samochodów.

Główne źródła emisji w produkcji samochodów

Produkcja samochodów odpowiada za znaczącą część całkowitego śladu węglowego pojazdu w cyklu jego życia. Szacuje się, że około 10% emisji CO2 związanych z samochodem powstaje podczas jego produkcji. Głównymi źródłami emisji są:

  • Produkcja stali i innych metali
  • Wytwarzanie tworzyw sztucznych
  • Produkcja baterii (w przypadku pojazdów elektrycznych)
  • Procesy produkcyjne i montażowe
  • Transport surowców i gotowych komponentów

Ślad węglowy kluczowych komponentów

Nadwozie i konstrukcja

Stal i aluminium używane do produkcji nadwozia i konstrukcji samochodu mają znaczący udział w śladzie węglowym. Produkcja stali jest bardzo energochłonna i odpowiada za około 75% emisji związanych z wytwarzaniem nadwozia. Zastosowanie aluminium może obniżyć masę pojazdu, ale jego produkcja również wiąże się z wysokimi emisjami.

Baterie

W przypadku samochodów elektrycznych, produkcja baterii stanowi istotne źródło emisji. Szacuje się, że wytworzenie baterii odpowiada za 43% całkowitych emisji związanych z produkcją pojazdu elektrycznego. Dlatego tak ważne jest rozwijanie technologii niskoemisyjnej produkcji baterii.

Opony i elementy gumowe

Produkcja opon i innych elementów gumowych również przyczynia się do śladu węglowego samochodu. Wytwarzanie gumy syntetycznej i naturalnej oraz procesy produkcyjne generują znaczące emisje.

Elektronika i systemy elektryczne

Rosnąca ilość elektroniki w nowoczesnych samochodach zwiększa ich funkcjonalność, ale jednocześnie przyczynia się do wzrostu śladu węglowego. Produkcja półprzewodników i obwodów drukowanych jest energochłonna i wymaga zastosowania rzadkich metali.

Strategie redukcji śladu węglowego

Branża motoryzacyjna podejmuje różne działania mające na celu zmniejszenie śladu węglowego komponentów:

  • Wykorzystanie materiałów niskoemisyjnych: Stosowanie stali i aluminium produkowanych przy użyciu energii odnawialnej może znacząco obniżyć emisje.
  • Optymalizacja procesów produkcyjnych: Wdrażanie efektywnych energetycznie technologii i procesów w fabrykach.
  • Recykling i gospodarka obiegu zamkniętego: Zwiększenie wykorzystania materiałów pochodzących z recyklingu, szczególnie w przypadku metali i tworzyw sztucznych.
  • Lokalizacja łańcucha dostaw: Skrócenie tras transportu surowców i komponentów.
  • Innowacje materiałowe: Rozwój nowych, lekkich materiałów o niższym śladzie węglowym, np. kompozytów.
  • Ekodesign: Projektowanie pojazdów z myślą o łatwiejszym recyklingu i dłuższej żywotności komponentów.

Regulacje prawne i cele redukcji emisji

Unia Europejska wprowadza coraz bardziej rygorystyczne normy emisji CO2 dla pojazdów, co ma bezpośredni wpływ na producentów samochodów i komponentów:

  • Rozporządzenie (UE) 2019/631: Ustanawia normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych. Cele redukcji emisji:
    • Do 2030 roku: 55% redukcji dla samochodów osobowych i 50% dla lekkich pojazdów użytkowych w porównaniu do poziomów z 2021 roku.
    • Od 2035 roku: 100% redukcji emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych.
  • Rozporządzenie (UE) 2023/142: Dotyczy norm emisji CO2 dla pojazdów ciężkich. Kluczowe cele:
    • 45% redukcji emisji od 2030 roku dla średnich samochodów ciężarowych i autokarów.
    • 65% redukcji od 2035 roku.
    • 90% redukcji od 2040 roku.
    • Całkowita bezemisyjność autobusów miejskich do 2035 roku.
  • Dyrektywa Clean Air For Europe (CAFE): Określa limity emisji CO2 dla nowych samochodów. Od stycznia 2025 roku wprowadza nowe regulacje emisyjne, co może wpłynąć na wzrost cen pojazdów.

Przykłady działań producentów

  • BMW Group: Firma ogłosiła plan redukcji emisji o ponad 200 milionów ton CO2 do 2030 roku. Obejmuje to m.in. zmniejszenie śladu węglowego akumulatorów wysokonapięciowych o ponad połowę w porównaniu z obecną technologią.
  • Toyota: Firma opracowała kalkulację, według której wysokość kary za przekroczenie emisji o 10,4 g/km może wynieść ponad 4 tysiące złotych na samochód.
  • Producenci ogniw akumulatorowych: Przechodzą na wykorzystanie zielonej energii elektrycznej w procesie produkcji, co znacząco obniża ślad węglowy baterii.

Wyzwania i perspektywy

Redukcja śladu węglowego komponentów samochodowych wymaga kompleksowego podejścia i współpracy całego łańcucha dostaw. Producenci samochodów coraz częściej wymagają od dostawców raportowania i obniżania emisji związanych z dostarczanymi komponentami.

Przejście na pojazdy elektryczne, choć korzystne z punktu widzenia emisji w fazie użytkowania, stawia nowe wyzwania związane z produkcją baterii. Rozwój technologii recyklingu baterii i wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w ich produkcji będą kluczowe dla dalszej redukcji śladu węglowego.

Branża motoryzacyjna stoi przed koniecznością głębokiej transformacji w kierunku zrównoważonej produkcji. Wymaga to inwestycji w nowe technologie, zmiany procesów i modeli biznesowych oraz ścisłej współpracy między producentami, dostawcami i instytucjami badawczymi. Tylko takie kompleksowe podejście pozwoli na znaczące obniżenie śladu węglowego samochodów w całym cyklu ich życia.

Zapytaj o analizę wpływu Twojego wyrobu lub organizacji na ślad węglowy i środowiskowy ?
Zadzwoń lub napisz aby poznać szczegóły
Tel: 730 668 341

Spis treści

Prześlij
Więcej postów
IDAA Ustawa o dekarbonizacji przemysłu

IDAA jako narzędzie dekarbonizacji przemysłu

DYREKTYWA EPBD

Dyrektywa EPBD dla Zrównoważonego Rozwoju w Budownictwie

Omnibus I

Uproszczenie regulacji ESG w UE: Omnibus I i zmiany w CSRD – Co musisz wiedzieć?

Zapytaj o szczegóły
Multicert Sp. z o.o.

Właścicielem znaku EPDP  i Programu EPD Polska jest  Multicert Sp. z o.o.  www.multicert.pl

Dane rejestrowe

Sąd rejonowy dla m.st. Warszawy ,XIII wydział gospodarczy krajowego rejestru sądowego
KRS 0000681322
NIP 9522163792
REGON 67470425

Adres

Mydlarska 47
Warszawa 04-690
E;mail : biuro@multicert.com.pl
Tel:(+48)508 354 190

Godziny Pracy

PN-Pt od 8.00 do 17.00
Sobota od 9. 00 do 16.00​
Na zapytania wysłanie drogą mailową odpowiadamy w ciągu 24 godzin

EPD Polska ©  2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. 

Polityka prywatności