Unia Europejska intensyfikuje działania mające na celu redukcję emisji gazów cieplarnianych, koncentrując się między innymi na sektorze produkcji baterii. Wspólne Centrum Badawcze (JRC) Komisji Europejskiej pracuje nad rozwojem przepisów dotyczących śladu węglowego baterii (CFB) zgodnie z wymogami artykułu 7 i załącznika II rozporządzenia w sprawie baterii (Rozporządzenie (UE) 2023/1542).
Zakres nowych regulacji
Nowe przepisy będą wymagać deklaracji śladu węglowego dla:
- Akumulatorów przemysłowych o pojemności powyżej 2 kWh
- Baterii do lekkich środków transportu (LMT), takich jak hulajnogi elektryczne czy rowery elektryczne
- Baterii do pojazdów elektrycznych (EV), czyli samochodów elektrycznych
- Wprowadzanych na rynek Unii Europejskiej
Prace nad metodologią obliczania śladu węglowego
JRC obecnie koncentruje się na dwóch głównych obszarach:
Konsultacje i zaangażowanie interesariuszy
JRC aktywnie angażuje interesariuszy w proces tworzenia nowych regulacji:
- Drugie spotkanie interesariuszy dotyczące śladu węglowego baterii przemysłowych (CFB-IND) zaplanowano na 8 lipca 2024 roku.
- JRC zachęca do przesyłania uwag do raportu technicznego CFB-IND do 31 lipca 2024 roku.
Wpływ na polski przemysł bateryjny
Nowe regulacje mogą stanowić poważne wyzwanie dla polskiego sektora bateryjnego, który jest drugim największym producentem baterii na świecie i pierwszym w Europie. Wysoka intensywność emisji przy produkcji energii elektrycznej w Polsce—około 660 g CO₂e/kWh w 2023 roku—może spowodować, że polskie baterie będą miały trudności w spełnieniu przyszłych norm unijnych dotyczących śladu węglowego.
Działania i rekomendacje
W obliczu tych wyzwań, kluczowe będzie:
- Aktywne uczestnictwo polskich interesariuszy w konsultacjach organizowanych przez JRC.
- Przyspieszenie transformacji energetycznej w Polsce, w tym inwestycje w odnawialne źródła energii i technologie niskoemisyjne.
- Rozwój innowacji w zakresie produkcji baterii o niższym śladzie węglowym.
- Zawieranie umów PPA (Power Purchase Agreement) na dostawę czystej energii dla fabryk baterii.
Podsumowanie
Nowe regulacje UE dotyczące śladu węglowego baterii będą miały znaczący wpływ na przyszłość europejskiego, w tym polskiego, przemysłu bateryjnego. Kluczowe jest, aby Polska aktywnie uczestniczyła w procesie kształtowania tych regulacji, jednocześnie inwestując w niskoemisyjne technologie produkcji energii i baterii. Tylko takie kompleksowe podejście pozwoli utrzymać konkurencyjność polskiego sektora bateryjnego w długiej perspektywie.